Freddies Lounge med Frederik T. Frey

Retro-Revyen 2023
– godt nyt til dig, der kan lide gamle biler

Hos Andersen Biler sælger vi primært nye biler. Og lettere brugte. Men vi kan lide alle biler. Også de gamle. Sagen er nemlig den, at de gamle biler har været med til at bane vejen for de nye. Og nogle af de gamle både lever og kører stadig i dag.

Vi har talt med redaktøren fra Retro-Revyen 2023. Han hedder Frederik Frey, og han elsker stort set alle biler med år på bagen. I interviewet herunder kommer vi ind på flere af Andersen Bilers mærker – og vi får også Frey til at fortælle, hvorfor nye biler overgår de gamle.

Frederik – du har et rustfrit hjerte, der banker for gamle biler. Hvad handler det i bund og grund om?

Jeg kan ikke frasige mig at have en nostalgisk åre eller to i kroppen. Jeg bliver tiltrukket af, at alle sanser kommer i spil, når man omgiver sig med klassikere, veteraner og youngtimere.

Mangfoldigheden er enorm, og der er mulighed for at nørde helt igennem ned til mindste detalje, eller bare "surfe" på overfladen og nyde helt åbenlyse kvaliteter som design, håndværk og lyd.

Det er en floskel at påstå, at ældre biler er mere unikke end moderne biler – men måske fordi der er færre af dem, fremstår de mere iøjnefaldende.

 

Dakar Classic
Bilmagasinet Retro Revyen 2023 Side 132 & 133

Du har netop udgivet Retro-Revyen 2023 – hvad er det for en skrivelse?

Retro-Revyen 2023 tilbyder et pusterum fra den hektiske, moderne verden. Den grå hverdag sættes på pause for en stund, når du dykker ned i de solkyssede billeder i følgeskab af begejstrede fortællinger og løjerlige aha-oplevelser. Afbrækket fra trummerummen er grundstenen i Retro-Revyen.

Nyt i 2023 er en komplet guide, der klæder dig på til livet med en klassiker, veteran eller youngtimer. Årbogen byder også på temaartikler om grej til gamle biler, tre voldsomme Gruppe B-racere, ligesom redaktøren genopfrisker hukommelsen om bilmærkerne Polski Fiat, Bristol og Venturi.

 

Hvad er det, de gamle biler kan, som de nye ikke kan?

Gamle biler kan, i mine øjne, nå nogle dybere lag i både den fysiske køreoplevelse – men samtidig også prikke til førerens, passagerernes og forbipasserendes følelser. Smilet på læberne af personen bag rattet er ofte et givent ved veteraner og youngtimere, og mange ejere kan bekræfte, at man får mange positive tilkendegivelser fra andre trafikanter, for hvem den klassiske bil måske vækker minder.

Ældre biler kræver en større indsats og et større fokus at køre. Samspillet mellem menneske og maskine er langt højere, end køreoplevelsen i moderne biler er. I en klassiker er føreren uundværlig... nogle gange når jeg kører en topmoderne næsten selvkørende bil, føler jeg mig overflødig bag rat og pedaler.

 

Drakar Classic med dromedarer omkring
Frederik har prøvet en morderne bil

Og hvad kan de nye, som de gamle biler ikke kan?

Nye biler er langt sikrere og måske vigtigst betydeligt mindre anstrengende at køre på meget lange ture. Jeg plejer at sige, at der er et køretøj til enhver køretur, og sandheden er, at en moderne bil med sit arsenal af adaptive kørerassistenter er en fantastisk rejsemakker, hvis du udelukkende skal fokusere på transportaspektet af en køretur.

 

Du har blandt andet lidt skriverier om Nissan og Citroën i den nye udgave af Retro-Revyen. Løft venligst lidt af sløret for det indhold, tak.

Dér rammer du to af mine yndlingspunkter ved 2023-udgaven af årbogen. Henover fire sider udbreder jeg min uforfalskede begejstring for de brave sjæle, der deltager i det hæderkronede Dakar-rally... i klassiske racerbiler forstås. Galleriet, der følger artiklen om Dakar Classic, vender jeg gang på gang tilbage til for at nærstudere de støvede ørkenbilleder af "heltebiler" som Citroën CX og armadaen af Mitsubishi Pajero'er.

En anden stor og relevant pointe i Retro-Revyen 2023 er prisstigningerne for japanske youngtimere – gå endelig på jagt i den store prisoversigt på 16 sider, hvor det fremgår, at blandt andet Nissan oplever positiv prisudvikling.

 

Dakar Classic 2
Frederiks Ford 17M RS

Er det noget med, du selv har en Ford af ældre dato?

I den grad. Jeg har kun ældre biler faktisk – mit yngste køretøj er 19 år gammel. Men du tænker uden tvivl på min Ford 17M RS fra 1970. Den har tidligere tilhørt min bedstefar, men bor nu trygt hos mig, hvor den indtager pladsen som garagens oplagte søndagstur-vogn.

 

Men hov – hvis man finder Retro-Revyen 2023 interessant baseret på ovenstående, hvor kan man så erhverve sig publikationen?

Der er mange muligheder. Den kan bestilles på bilmagasinet.dk/retro, men der kan også bladres i årbogen, før man køber, i kiosker, hos boghandlere og på tankstationen.