Ny Hyundai KONA hybrid er kommet til Danmark
Det nyeste medlem af KONA-familien, Hyundai KONA Hybrid, er ankommet til Andersen Biler Hyundai. Og du kan booke din prøvetur, hos din lokale Andersen Biler forhandler, allerede i dag!
Først kom Hyundai KONA, der hurtigt vandt hjerterne hos de danske bilkøbere, bl.a. pga. dens høje kørestilling med det gode overblik. I starten af sidste år var der så premiere på KONA electric, som var den første SUV-elbil i Europa. Og nu er turen nået til den nye KONA hybrid.
Hvad er en hybrid?
- En miljøvenlig bil, hvor du ikke behøver at ændre dine kørevaner!
I modsætning til en plug-in hybrid bil, hvor du selv skal oplade et batteri, så gør hybridvarianten det helt af sig selv under din kørsel, og når du bremser. Derved er der intet behov for at ændre dine kørevaner i den nye KONA hybrid.
Benzinmotoren og den elektriske motor vil samarbejde, for at reducerer dit brændstofforbrug og CO2-udslip under din kørsel. På den måde er det blevet billigt og let at være miljøvenlig.
Hvordan virker elmotoren sammen med benzinmotoren?
I KONA hybrid er der en benzinmotor og en batteridrevet elmotor. Tilsammen leverer de 141 hk og et drejningsmoment på 265 Nm. Elmotoren er diskret placeret under bagsædet, så den ikke tager plads i bagagerummet.
Batteriet oplades fra den strøm, der genereres, når man slipper speederen, og når bilen motorbremser. Afhængig af den aktuelle kørselssituation skifter bilen mellem forbrændingsmotoren og den elektriske motor. Overgangen fra den ene kilde til den anden foregår så smidigt, at du knap nok kan mærke det.
Elmotoren yder maksimalt 44 hk, hvilket er nok til at sætte bilen i gang, men ikke nok til at accelerere hurtigt. Så kort efter igangsætning starter benzinmotoren op, og sammen får de bilen op i fart. Når den ønskede hastighed er nået, er de 44 hk til gengæld ofte nok til at fastholde bilens fart, og man oplever derfor ofte, at man kører med slukket benzinmotor. I instrumenthuset vil du bl.a. kunne se, om bilen kører på el eller benzin.
Forbrug: 20 km/l, CO2: 115 g/km. Halvårlig ejerafgift: 500 kr.
Afslappende kørsel
Udover en bunke af sikkerheds- og komfort udstyr så får du også af en 6-trins gearkasse med dobbeltkobling (DCT), som garanterer en brændstoføkonomisk og behagelig kørsel. Du kan blande dig i gearkassens skiftemønster fra skiftegrebene bag rattet, hvis du vil, men det er på ingen måde påkrævet.
Konkurrencedygtige priser
Hyundai KONA hybrid er en særdeles stærk konkurrent til Toyota CH-R og Kia Niro. De byder alle på moderne og skarpt design, men på prisen bliver de andre yderst udfordret. Se priserne herunder.